Hasła alfabetycznie

  1  2  3  4  5  6  7  8  9  Inne znaki 
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Z    Y 

Reklama kontekstowa

Są to reklamy ukazujące się na stronach internetowych, powiązane tematycznie z treścią i tematyką danej witryny. Strona jest analizowana przez platformę reklamową, po czym określa najlepiej dopasowaną reklamę pod względem słów kluczowych występujących na stronie. Przykładem platformy oferującej kontekstowe wyświetlanie się reklam jest Google AdSense.

W przypadku reklamy kontekstowej można wyróżnić cztery podmioty uczestniczące w procesie promocji:

  • Reklamodawca - osoba zainteresowana promocją swoich produktów lub usług za pomocą reklamy kontekstowej. Płaci za każde kliknięcie wygenerowane przez odbiorców serwisowi pośredniczącemu.
  • Serwis pośredniczący i zarządzający - udostępnia platformę, która zawiera narzędzia do publikacji i zarządzania reklamą kontekstową. Właściciele serwisów internetowych, którzy chcą u siebie publikować reklamę kontekstową (występują oni w roli reklamobiorców), mogą stać się partnerami programu. Przykładem takiego programu jest Google AdSense (dostępny także dla języka polskiego - co ciekawe, był to pierwszy język krajów Europy Wschodniej wspierany przez program). Pośrednik zajmuje się pobieraniem opłat od reklamodawców i wypłacaniem prowizji reklamobiorcom.
  • Reklamobiorca - właściciel niezależnego serwisu po przejściu weryfikacji w prosty sposób dostaje możliwość umieszczenia u siebie reklamy. Całość sprowadza się do wklejenia prostego skryptu, resztą zajmuje się serwis pośredniczący. Za każde kliknięcie reklamy umieszczonej w jego serwisie reklamobiorca dostaje prowizję.
  • Odbiorca - użytkownik, który niczego nieświadomy wchodzi na serwis reklamobiorcy i widzi w nim reklamę kontekstową. Ponieważ jest ona powiązana z treścią serwisu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na nią kliknie i zostanie przeniesiony na stronę reklamodawcy.